Äventyraravdelningen Fullriggarna 12–15 år

I sjöscouterna börjar äventyret på allvar när du börjar i Fullriggarna. Nu kan du segla större båtar och ta dig längre ut på havet och åka på häftigare läger. Tillsammans i patrullen blir ni oslagbara och får vänner för livet.

På äventyraravdelningen Fullriggarna seglar vi kårens mellanstora båtar – Minetter och J/17 – och gör oss redo för att segla IF. Som äventyrare kan du ta B-certifikat och få låna kårens mindre och mellanstora båtar för att segla på Horsfjärden även när det inte är scoutsegling.

Äventyrarna har vanligen en segling med övernattning varje termin och deltar ofta i andra hajker och övernattningar, som Ösmo 24:an. Exakt vad vi gör bestämmer vi tillsammans i patrullerna och på avdelningen. Som äventyrare finns det också möjlighet att åka iväg och uppleva äventyr med äventyrare från andra kårer, t.ex. på Upplev, på segling med Biscaya eller genom att gå en kurs. Det tredje året du är äventyrare kan du gå kursen Leda Patrull.

Äventyrare är du som går i åk 6-8.

Anna Ullström

Kårordförande, Vice avdelningsledare