Upptäckaravdelningen Gastarna 10–12 år

I sjöscouterna upptäcker du havet, seglar och får nya kompisar på läger och övernattningar.

Som upptäckarscout får du lära dig något nytt nästan varje dag, det är alltid roliga grejer, men också sånt som är väldigt bra att kunna. Vi lär oss genom att göra saker på riktigt, som att använda kniv, yxa och såg, laga mat på spritkök eller över öppen eld, tälta, paddla och segla. Till och med hur det är att kapsejsa lär vi oss genom att, just det, kapsejsa.

Som scout gör du alltid ditt bästa, men det gör inget om det råkar bli fel. Vi brukar alltid försöka prata om hur allting gått till så att vi kan lära oss av det och göra det bättre nästa gång.

I årskurs 4 och 5 är du upptäckare. Upptäckare får vara med på större och mer äventyrliga hajker och läger. Vi seglar kårens Monarker och övernattar på Adamsskär. Upptäckare får t. ex. möjlighet att ta A-certifikat för att segla Monark 44 inom seglingsområde A, knivbevis, bevismärke yxa och såg och bevismärke simning.

Linus Wikström

Vice avdelningsledare