Märken

Märken visar att du lärt dig något, att du varit med om något speciellt eller att du tillhör en viss scoutkår. Det finns flera olika sorters märken som är ordande i ett system med olika kategorier av märken.

Var ska märket sitta?

• Märket för Västerhaninge sjöscoutkår sätter du högst upp på vänster arm. Märket för Södertörns scoutdistrikt sätter du under kårmärket. Sjöscoutmärket placerar du sedan under distriktsmärket.
  • Deltagande-, behörighets-, bevis- och intressemärken placerar du på vänster ärm.
  • Åldersgruppsmärket syr du fast på höger bröstficka.
  • Sverige-, Europa- och världsorganisationsmärkena (WAGGGS är världsorganisationen för alla som identifierar sig som tjejer, WOSM är världsorganisationen för alla övriga) sätter du högst upp på höger ärm.
  • På höger arm sätter du även dina läger- och arrangemangsmärken.

Hur får jag märken?

Kårmärket, distriktsmärket och sjöscoutmärket får du av kåren när du kommer iklädd scoutskjorta. Sverige-, Europa och världsorganisationsmärkena kan du antingen köpa i Scoutshop eller av kåren.
Deltagande-, behörighets-, bevis- och intressemärken delas ut vid speciella tillfällen när det du genomfört det som krävs för att klara märket. Kraven är högre för bevismärken.

Hur vet jag vilka märken jag har tagit?

Kåren registrerar vilka märken vi delar ut i scouternas medlemsregister Scoutnet. Om du loggar in med ditt medlemsnummer kan du se vilka märken du har tilldelats.