Kårens båtar

I Västerhaninge sjöscoutkår har vi kanadensare, optimistjollar, Monark 44:or, Minetter, en J/17 och en IF, samt två följebåtar.

Optimistjollar

Kåren har 18 optimistjollar. Optimist är en liten jolle för en person, men ibland får de allra yngsta scouterna segla två i den. Den känns igen på att den är nästan fyrkantig, använder spribom och har en Q-liknande symbol i seglet som står för  International (I) Optimist (O).

Optimist används i stor utsträckning i seglarskolor för barn, men det är också en stor global kappseglingsklass. Det är tillåtet att tävla i Optimist till och med det år du fyller 15, men många har redan vuxit ur båten innan dess. Många börjar segla båten i åttaårsåldern. Optimisten är troligen världens största båtklass med upp emot 300 000 båtar i världen. I Sverige har över 24 000 Optimistjollar registrerats.

Optimistjollen är ca 2,3 m lång och drygt 1,1 m bred.

Monark 44

Västerhaninge sjöscoutkår har fem Monark 44:or, som främst seglas av våra upptäckarscouter (åk 4-5).

Monark 44 är en relativt stabil båt som du sitter tryggt i. Den är 4,5 m lång, 1,7 m bred och långkölad (järnköl).

Monark 44 är konstruerad av Pelle Petterson.

SRS utan spinnaker 0.639.

Minette

Västerhaninge sjöscoutkår har tre Minetter, som främst seglas av våra äventyrare (åk 6-8).

Minette är en liten styv och lättseglad kölbåt med inbyggda flyttankar. Det är också möjligt att segla spinnaker med Minette. Den är  5,72 m lång, 2,28 m bred och går 1 m djupt.

Minette är konstruerad av Bruno Boström.

SRS 0,762 (utan spinnaker 0,745).

J/17

J/17 är en styv och säker skolbåt som togs fram åt Sjövärnskåren. Den är till skrovformen lik Monark 44, men har en överbyggnad och är möjlig att övernatta i. Båten har dubbelskrov i plast, är masthead-riggad, långkölad, välseglande och trygg. En är 5,95 m (20 fot) lång, 2,2 m bred och går 0.96 m djupt.

J/17 är konstruerad av Harry Becker

SRS 0.741

IF

IF är en av Sveriges största entypsklasser, men också en säker cruising- och långfärdsbåt som är trygg och lättseglad. Båttypen har korsat Atlanten och Nordsjön flera gånger.

Den är 7,9 m lång, 2,2 m bred och går 1,25 m djupt.

IF är konstruerad av Tord Sundén.

SRS 0,819 (utan spinnaker 0,796).