Kårens historia

Västerhaninge scoutkår bildades 1927 av Ragnar ”Ragge” Numan. Ett 20-tal pojkar i 12-årsåldern var de första scouterna i kåren. Första mötet hölls i Tungelsta skola och från början hade kåren sin verksamhet både i Tungelsta och Västerhaninge.

• 1952 delades kåren i Tungelsta scoutkår och Västerhaninge scoutkår.
  • 1953 bildades Västerhaninge flickscoutkår av Sigrid ”Siggan” Numan.
  • 1955 genomförde kåren ett läger med såväl flick- som pojkscouter samtidigt. För att få genomföra detta läger begärde kåren dispens från de gällande reglerna för läger av scouternas högsta förbundsledning.
  • 1960 slogs flick- och pojkscoutkårerna ihop till en enda scoutkår.
  • 1964 bildades kårens första sjöscoutavdelning.
  • 1965 köptes kårens första båtar.
  • 1967 fick kåren tillgång till sjöområdet vid Berga och en sjöbod uppfördes.
  • 1971 ändrades kårens namn till Västerhaninge sjöscoutkår och kåren blev fullt ut en sjöscoutkår.
  • 2008 blev kåren uppsagd från området vid Berga.
  • 2009 tilldelades kåren ett område i Östnora av Haninge kommun och
    arbetet med att iordningställa området började.
  • 2012 var första året med scoutverksamhet i Östnora.
  • 2013 övertog kåren Haninge Jolleseglares område i anslutning till det egna området i Östnora.
  • 2019 lämnade kåren lokalen i den gamla Ribbyskolan i Västerhaninge och sedan dess är all kårens verksamhet samlad i Östnora.