Scoutskjorta

Vi sjöscouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har. Du kan köpa en ny eller begagnad scoutskjorta i Scoutshop. Välj gärna Västerhaninge sjöscoutkår som förmånstagare. Det finns också möjlighet att köpa begagnade scoutskjorter via grupper i sociala medier eller av andra scouter i kåren.

Kårens scouthalsduk är vit

Scouthalsduken är en del av scoutdräkten. Scouthalsduken kan även bäras utan att du har scoutdräkt, till exempel ovanpå en läger t-shirt. Västerhaninge sjöscoutkår använder, i likhet med många andra sjöscoutkårer, vit scouthalsduk.

Den nationella scouthalsduken

Den svenska nationella scouthalsduken är mörkblå med ett gult kantband med scoutsymbolen på. Den kan bäras av alla svenska scouter och är den halsduk som bärs när svenska scouter är utomlands eller representerar Sverige.