Kårens organisation

Västerhaninge sjöscoutkår är en del av Scouterna. Kåren hör till Södertörns scoutdistrikt och Stockholms scoutskeppslag.

Kårens högsta beslutande organ är kårstämman. För den löpande verksamheten mellan stämmorna ansvarar kårstyrelsen.

Kårens verksamhet är organiserad i fyra avdelningar; spårare (åk 2-3), upptäckare (åk 4-5), äventyrare (åk 6-8) och utmanare (åk 9-2). Varje avdelning leds av en avdelningsledare, en eller flera vice avdelningsledare, ledare och ibland ledarassistenter.

Kåren har även andra funktionärer, som t.ex. båtfogde, stugfogde och ö-fogde, som ansvarar för drift och underhåll av kårens båtar och fastigheter.

All verksamhet i kåren bedrivs på ideell basis utan vinstintresse och utan ekonomisk ersättning till styrelse, ledare och funktionärer.