Vill du ha världens roligaste uppdrag?

Bli ledare hos oss!

Att vara ledare i sjöscouterna är både roligt och ansvarsfullt. Det handlar främst om att göra aktiviteter med scouterna i din grupp och ge unga möjlighet att utvecklas och växa. Som scoutledare är du stödjande och lyssnande. Du har ett schysst bemötande, skapar trygghet i gruppen och ger alla chans att utvecklas efter sina förutsättningar.

Vi förväntar oss inte av ledarna i kåren att de ska kunna allt – vi jobbar i team och lär av varandra och där någon är duktig på segling är någon annan duktig på lekar, friluftsliv eller sjukvård.

Vår verksamhet har under de senaste åren vuxit och allt fler barn och unga vill bli sjöscouter. Just nu har vi ett flertal barn i kö till vår verksamhet och vi vill gärna kunna erbjuda fler att vara med. Därför söker vi också fler ledare till våra avdelningar. Du blir en del av ett ledarteam som leds av en avdelningsledare. Avdelningarna har scoutaktiviteter en gång i veckan och genomför några dagsutflykter/övernattningar/helgseglingar varje termin.

Avdelningens ledarteam ansvarar gemensamt för att det görs ett terminsprogram och genomför programmet. Ledarteamet har också ansvaret för kontakten med barnens föräldrar, att närvaro rapporteras och att avdelningen interagerar med övriga i kåren. Den ansvariga avdelningsledaren tar extra ansvar för att uppgifterna fördelas såsom planering, säkerhet, ekonomi, medlemskap och administration.

Vi erbjuder dig kostnadsfri ledarutbildning, där du börjar med att gå kursen Trygga Möten och därefter Leda scouting och SjöLU (sjöscoutledarutbildning). Om du fortsätter som ledare finns sedan ett stort utbud av fortsättningsutbildningar.

Älskar du segelbåtsfix, att snickra eller att inventera?

Bli kårfunktionär hos oss!

För att vi ska kunna erbjuda scouterna en bra verksamhet behöver vi kårfunktionärer som vill bidra med att hjälpa till att underhålla våra lokaler, våra båtar och motorer och vårt materiel för läger och hajker så att scoutledarna helt och fullt kan fokusera på att erbjuda barn och unga äventyr och kompisar genom sjöscoutingens alla möjligheter. Du kan t.ex. bli vår nästa båtfogde, stugfogde eller materialförvaltare. Vi ser också gärna att flera personer är båtfogdar och stugfogdar och materialförvaltare och hjälps åt med uppdragen. Fogdarna gör inte allt arbete själva utan alla i kåren hjälper till, men fogdarna ansvarar för att planera och genomföra t.ex. vårrustning, sjösättning, upptagning och underhåll av våra stugor.

Är du en styrelseräv?

Kom och bygg kår med oss!

Skriver du hellre minnesanteckningar eller ansökningar om statsbidrag än mekar med motorer och plastar båtar? Gillar du att bygga organisationer och att göra sådant som att söka statsbidrag, administrera ekonomi, hålla kårstämma, uppdatera krisplaner och policydokument, ordna sponsorer, peppa ledare och funktionärer att åka på scouternas utbildningar, organisera engagerade föräldrar, planera långsiktigt för läger och båtar, att svara på frågor och vara stöd till ledarna – eller något av detta – då kanske du vill bidra genom att ingå i kårstyrelsen? Hör gärna av dig – vi har plats för fler ledamöter som vill vara med och utveckla kåren.

Krav på ledare och kårfunktionärer

För att kunna genomföra uppdrag som ledare eller funktionär vill vi att du blir medlem hos oss, visar registerutdrag ur belastningsregistret och går kursen Trygga möten. Det kravet har vi för alla ledare och funktionärer i kåren som är över 15 år för att kunna bedriva en för alla trygg verksamhet.

Hör av dig

Anmäl intresse här eller kontakta oss på info@vhsjoscout.se om du vill vara ledare eller funktionär.